Konsument w przypadku wadliwości towaru może żądać od sprzedawcy jego wymiany bądź naprawy, a w niektórych sytuacjach może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy.
Podstawowym uprawnieniem konsumenta jest żądanie wymiany lub naprawy towaru. Zgodnie z zasadami reklamacji określonymi w ustawie o prawach konsumenta przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Zasady rękojmi stanowią, że jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Co istotne, przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.