W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości związanych z wykonaniem lub działaniem paneli
fotowoltaicznych należy zgłosić reklamację. W większości przypadków na poszczególne elementy
instalacji jest udzielana gwarancja. Nie zawsze jednak skorzystanie z niej jest łatwe, ponieważ
nie wiadomo, w czym tkwi problem, a w konsekwencji, do którego z gwarantów zgłosić reklamację.
Dla klientów łatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z rękojmi na fotowoltaikę, o ile wada
zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania instalacji.
W przypadku decyzji o zgłoszeniu reklamacji należy pamiętać, że istotnym jej elementem jest
określenie żądania, czyli czego oczekujemy od wykonawcy. Zgodnie z kodeksem cywilnym kupujący
może żądać od wykonawcy wadliwej instalacji:
- naprawy wady
- wymiany instalacji/jej elementów na nowe, wolne od wad
- obniżenia ceny
albo złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Czy wykonawca może nie zgodzić się na wybrany przez klienta sposób rozpatrzenia reklamacji? Tak.
Oświadczenie o obniżeniu ceny i odstąpieniu od umowy wykonawca może zablokować, jeśli
niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla klienta wadę usunie lub wymieni towar na nowy.
Tyle w teorii. W praktyce klienci często skarżą się na brak możliwości porozumienia z wykonawcą
m.in. co do okoliczności czy zgłaszana usterka jest wadą oraz jaki jest zakres jego
odpowiedzialności. W takiej sytuacji klienci albo wytaczają firmom procesy sądowe, które trwają
latami, albo rezygnują z dochodzenia roszczeń. Na szczęście można wybrać inne rozwiązanie.
Mediacje.