Postępowanie odrębne w sprawach konsumentów

Postępowanie odrębne w sprawach konsumentów

Prawa konsumentów są objęte szczególną ochroną, co wynika zarówno z regulacji unijnych jak i linii orzeczniczej polskich sądów. Kolejnym krokiem w zwiększeniu ochrony konsumentów była nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego, która w 2023 wprowadziła postępowanie odrębne w sprawach konsumentów. Jakie zasady obowiązują w sporach sądowych z konsumentami przeczytasz poniżej.

W jakich sprawach mają zastosowanie przepisy odrębne?

Przepisy o postępowaniu z udziałem konsumentów stosuje się w sprawach o roszczenia konsumenta przeciwko przedsiębiorcy oraz o roszczenia przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi, o ile konsument ten jest stroną postępowania. Co istotne, przepisy odrębne znajdą zastosowanie niezależnie od tego, czy przedsiębiorca będący stroną postępowania zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej.

Jakie obowiązki przepisy nakładają na przedsiębiorców?

Przepisy o postępowaniu odrębnym w sprawach konsumentów wprowadzają prekluzję dowodową, co w praktyce oznacza dla przedsiębiorcy w takim postępowaniu obowiązek ścisłego przestrzegania terminów na przedstawienie materiału dowodowego przed sądem. Przedsiębiorca będący powodem jest obowiązany powołać wszystkie twierdzenia i dowody w pozwie, a będący pozwanym - w odpowiedzi na pozew. Co do zasady twierdzenia i dowody powołane po terminie podlegają pominięciu, chyba że przedsiębiorca uprawdopodobni, że ich powołanie nie było możliwe albo że potrzeba ich powołania wynikła później. W takim przypadku dalsze twierdzenia i dowody na ich poparcie powinny być powołane w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym ich powołanie stało się możliwe lub wynikła potrzeba ich powołania.

Obciążenie przedsiębiorcy kosztami postępowania

Potencjalnie dotkliwą konsekwencją nowelizacji dla przedsiębiorców jest możliwość nałożenia na nich wyższych niż standardowo kosztów postępowania i to nawet w przypadku wygrania przez przedsiębiorcę sporu. Kiedy może dojść do obciążenia przedsiębiorcy kosztami procesu w całości lub części, niezależnie od wyniku sprawy? Jeżeli przedsiębiorca:

  1. przed wytoczeniem powództwa zaniechał próby dobrowolnego rozwiązania sporu,

  2. uchylił się od udziału lub uczestniczył w próbie dobrowolnego rozwiązania sporu w złej wierze i przez to przyczynił się do zbędnego wytoczenia powództwa lub wadliwego określenia przedmiotu sprawy.

Przepisy umożliwiają nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku zapłaty kosztów procesu nawet w dwukrotności ustawowej stawki, jeśli sąd uzna, że zaszła przesłanka określona w pkt 1-2 powyżej.

Jak wynika z powyższego, prawo po raz kolejny zmierza do uprzywilejowania pozycji konsumenta w sporach z przedsiębiorcą. Nowe przepisy mają zmotywować przedsiębiorców do polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich grożąc im obciążeniem kosztami wygranego procesu.

Zapraszam do współpracy

Prawidłowe przeprowadzenie postępowania reklamacyjnego jest kluczowe nie tylko dla relacji z klientem, ale również dla ochrony interesów przedsiębiorcy w ewentualnym sporze sądowym z konsumentem. Ważne jest również aby w przypadku sporu sądowego konsumenta i przedsiębiorcy znać swoje prawa i obowiązki. W swojej praktyce zajmuję się zarówno obsługą postępowań reklamacyjnych jak i reprezentacją klientów w postępowaniach sądowych. Prowadzę również warsztaty w formie gry prawnej, pokazujące praktyczne zastosowanie przepisów prawa w zakresie postępowań reklamacyjnych. Więcej na temat gier prawnych organizowanych przez kancelarię można przeczytać w tym wpisie.

Na mojej stronie dowiesz się również jak przygotować się do rozprawy.

Zapraszam do kontaktu mailowego: kancelaria@skubiszynska.pl lub telefonicznego: 695 703 504


Chcesz skorzystać z naszych usług, skontaktuj się z nami?

Adres kancelarii

ul. Planetarna 15b/16a

62-020 Zalasewo